Techniek
Vuilwatertank.
Windvaan stuurinrichting
Osmose behandeling
Onderstaand een fotoserie van de opbouw van het RVS anker incl. trap op de boeg.
Het anker is een Bruce van 7,5 kg. met 20 mtr. RVS ketting van 8 mm. (ketting gewicht = 1,4 kg./mtr.)
De ketting zit aan het eind vast aan een zwaar oog op de bodem van de ankerbak.
Boeganker met trap
van de Quattro in Aalsmeer.
Boeganker van
de “Kormoran“
in Naarden.
Boeganker (Een wens van velen)
Interieur
Hier kijken we tegen het mastschot
aan vanuit de voorkajuit. Ons schip van 1984
is precies zo! Daar hoort (wijsvinger) vlgs. het ontwerp
bureau, onder de mast een stalen kokerbalk te zitten
die weer ondersteund wordt door de twee staanders,
balken die direct op de romp staan en zodoende de
vertikale krachten van de mast op de gehele structuur
overbrengen. Dit geldt voor de schepen waarbij de deur
in het midden van de wand zit.
Er zijn een aantal H-800 waarbij
de stalen kokerbalk vervangen is door een houten balk.
U kunt dit kontroleren door een sterke magneet te houden
tegen de deur doorgang. Of een gaatje boren.
Is het staal, dan merkt u dat vanzelf.
Het betreft schepen van rond 1999.
Bij de schepen waarbij de keuken aan de Stuurboord kant
zit, vermoedelijk de comfort typen, is de deur uit het midden
geplaatst. Daarbij staat één deur kozijn min of meer recht
onder de mast. Dan is zo`n stalen kokerbalk
misschien niet nodig mits het kozijn op een goede wijze
middels een draagbalk op de vloer steunt. Alles om de druk
op de romp per cm2 zo klein mogelijk te houden.
Inbouwen nieuwe motor
bij de Hurley 800 (bj.1984) Prijspeil 2009 € 8500,00
De motor is een Nanni 2.14.
Een 2-cil. van 14 pk en indirecte koeling,
op basis van een Kubota blok, met een
nieuwe schroefas, 25 mm.dia. en 3-blads
vaste schroef.Was 2.
(naar beneden scrollen voor meer)
Het behoeft wel een RVS tussen-
stuk op de fundatie, althans
bij ons schip. (`84)
De motor is lekker zuinig. Bij 2000 rpm
ca. 1,2 ltr/uur en dat geeft 5 kn/h.
Erg stil. Start snel. Max. rpm=3600
Een juiste schroef is erg belangrijk. Als de motor
niet voldoende op toeren komt, vervuilt hij.
Hij draait dan als gevolg van de verkeerde schroef, bij elke
gasstand, een te laag toerental.
Alle belangrijke zaken zoals:
filters, waterpomp, olie aftap pomp,
dynamo riem, etc. zitten aan de voorkant en zijn vanaf
de kajuit heel makkelijk te bereiken.
Schroefas afdichting
Hulpwant versterking
Ik heb nogal wat Hurleys 800 gezien waarbij bij het voorste hulpwant het dek omhoog is getrokken.
Zelfs zover dat het dek bol staat en de celcoat rond de putting gebarsten is.
De oorzaak is het te strak doorzetten van het want, bv. om schudden van de mast bij een bepaalde windrichting
tegen te gaan. Dit schudden is vervelend, vooral als je voorin ligt te slapen. Vaak gaan dan ook de lijnen
binnen in de mast staan te tingelen.
Dit is te voorkomen door een grote RVS hoeklijn te (laten) maken die om de hoek van dek en kajuit past.
Ca. 20 cm. lang en onder en boven 5 cm. Alleen een malletje maken voor de juiste hoek. RVS van 4 mm. dik.
Reparatie: Haal de oude wandputting weg en koop een nieuwe met langere draadeinden.
Druk de hoeklijn goed aan en middel de gaten van de putting in het dek goed uit op het hoeklijn.
Teken van buitenaf door het dek heen de plaats ervan af op het RVS met een viltstift. Boor de gaten (8 mm.) in het
RVS. Plaats de hoeklijn met een hard wordende montagekit en monteer de putting met zelfborgende moeren.
Hierbij wordt het dek weer vlak getrokken. Dan de uitstekende draadeinden afzagen en glad vijlen.
Heb ik trouwens niet gedaan maar er een dopmoer opgezet zodat je je handen niet open haalt.
E.e.a. netjes schoonmaken en eventueel schilderen (binnen). Daarna kun je de stag zo strak zetten ? als je wilt.
Een enkele achterstag
Alle Hurley 800/830 hebben een broek als achterstag. Afhankelijk van je bovenlichaamslengte,
zit je daar dan met je schouder tegenaan, wat na verloop van tijd behoorlijk irritant wordt.
En achterin de kuip is nu juist een heerlijke plek om te zitten en kun je ook recht vooruit kijken!
Oplossing: een enkele achterstag met handige rvs schroefspanner.
Wat gaan we doen:
Een nieuwe wandputting plaatsen maar wel een beetje uit het midden zodat je makkelijk
bij de zwemtrap kunt komen. Een grote plaat RVS onderdeks onder de
putting monteren om de trekkracht goed te verdelen. 50 x 30 mm. 3 mm. dik.
De stag verlengen met een rvs verlengkabel en klaar is kees. Ideaal !
De beide, nu nutteloze puttingen, gewoon laten zitten.
Een extra bevestingspunt ergens voor, bv. de kuiptent, is altijd handig en de afdrukken
ervan op de dekrand krijg je toch niet meer weg.
Heeft u een kuiptent, dan is die enkele achterstag daarop wel van invloed.
De angst van velen
Help....
Dit is een plastic wegwerp injectiespuit die ik bij een apotheek heb gehaald. Hij werkt perfect om bij de Volvo-Penta afdichting
nieuw vet aan te brengen en de lucht eruit te laten. Vul de spuit met 1 cm3 vet.
Heeft de boot op de kant gestaan en weer te water is gegaan, dan dien je de lucht uit de afdichting te laten ontsnappen alvorens
de motor te starten en de schroefas te laten draaien. Doe je dit niet, dan draait het rubber droog en verbrand dan waardoor hij niet meer afdicht.
Knijp in de seal en druk de spuit in de aldus ontstane opening tussen je vingers. Druk het vet erin en de lucht gaat eruit
met een klein beetje lekwater. Leg dus een dweil onder de seal om dat kleine beetje water op te vangen. Alles blijft dan lekker droog!
Boeganker van de “Arion”
in Aalsmeer.
Windgenerator en
zonnepaneel op
de Arion.
Hetelucht kachel
Wifi aan boord
Boeganker “Nexus”
in Workum
Schilderen van Polyester
Striping
Mast trimmen
Schiemans werk
Wat te doen bij brand
Gasinstallatie
Verstand van boten
Afsluiters
Energie voorziening
Instructieboeken motor:
Techniek aan boord
Is het anker gezet met voldoende ketting, ca. 4 x de diepte van het water, dan haken we de
ketting vast met de duivelsklauw, met aan de andere kant een sterk stuk (ca.1 mtr.) soepele landvast, aan de kikker.
Stuurautomaat Autohelm 1000
Wij hebben een stuurautomaat “Autohelm 1000” en die voldoet prima
op onze Hurley 800.
De windvaan installatie die erbij hoort, heb ik nog wel maar gebruik
hem niet meer. Alles gaat goed vanaf aan de wind tot half voor de wind.
Hij vraagt niet veel stroom. De Hurley 800, althans die van ons, ligt altijd
lekker neutraal op de wind en vraagt weinig kracht op de helmstok,
ergo, de automaat hoeft ook niet zo hard te werken en trekt dus ook
weinig stroom.
De automaat is inmiddels wel op leeftijd. Ik schat hem op 30 jaar oud. Bij sommigen begint het huis
t.p.v. de bevestigingsschroeven uit te breken. Daar is niets aan te doen.
Hierbij het elektrische schema van deze stuurautomaat. ( voor de knutselaars onder ons, dat wel) Elektr. Schema
Het is volstrekt onduidelijk waarom deze wijziging is uitgevoerd. De kosten kunnen het niet
zijn. Een stalen kokerbalk kost een paar euro. Misschien heeft de hechting van het
polyester er mee te maken? (zie ook de email wisseling bij “Testen” )
Dit artikel is alleen bedoeld om Hurley 800 eigenaren attent te maken op iets wat mogelijk
een probleem kan zijn of worden. M.i. heeft het niets met een maststrijk installatie te
maken, maar betreft het gewoon de ondersteuning van de mast. Als de mastkoker tenminste
recht op de ondersteuning blijft. Mocht u besluiten een strijkbare mast te maken, dan is de boot
niet zeewaardig meer. Gaat de mast overboord, dan trekt hij de mastkoker mee en zo het
dak stuk en is de boot niet meer waterdicht.
Serienummerplaatje.
Twee voorbeelden van een plaatje. Op de Quattro hebben wij de rechtse op
de rand van de kuip onder de helmstok. Maar dan met H-800/178
Schroefas_ en schroef anodes
Impeller
Ook op onze Hurley`s is de schroefas_ of schroefanode belangrijk.
Wat doet de impeller?
Lees hier een artikel over de techniek en de chemie ervan.
Dit moet op de randmeren zijn gezien de diepte. Alhoewel, er is geen kust te zien?
De schipper zit er wel erg ontspannen bij vind ik. En het lijkt ook niet
op een Hurley. Die zinken niet, toch?
Boeganker “Renske”
in Ketelhaven
De landvast gaat
heen en weer in het beslag
door licht gieren van de boot.
Als de ketting dit zou doen, maakt
dat veel herrie.
De rest van de ketting, na
de klauw, hangt nu los.
veiligheid
Roerlagers vervangen bij Hurley 800
Een bijdrage van Hielke van Oostrum.
Het oude middelste
buslager
Het nieuwe
middelste bus-
lager met het
roer gemonteerd.
Onderste schoen
met oude en
nieuwe lagers
Nogmaals de
schoen met het
oude taatslager
Onderste taatslager
beschadigd
De lagers zijn gemaakt door:
http://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/lassers
-en-metaalbewerking/28823-draaierij-amstelveen-voor-particulieren.html
www.draaierijamstelveen.nl
De webmaster heeft alleen het bovenste lager vervangen, dus direct onder de helmstok i.v.m. 0,4 mm speling.
Die bus is gedraaid door de fa. Stout Perspex, Bornissestraat 21, 3044 AD te Rotterdam. Het materiaal is van POM.
Het bleek ook bij het uithalen van de bus, dat het gat waarin deze zat te groot was. Daarom heb ik de flens wat dikker
laten maken (nu 6 mm.) dan het origineel, en er 4 verzonken gaten in gemaakt. De bus zit nu met 4 rvs parkers op de kuiprand vast.
Hij kan dus niet meedraaien of schuiven. Onder de kuiprand zit de bus in een soort slang en vast met twee slangeklemmen.
Daar is wel heel moeilijk bij te komen.
Instrumenten
Bijdragen van Hielke van Oostrum.
Silva Nexus windset apparatuur is niet meer te leveren. De aangever in de masttop was stuk. De lagers waren
kennelijk uitgelopen en de boel zat vast. Pieter Kramer van onderstaande fa. heeft dit prima hersteld.
Y.E.S.
Yacht Electronics Service
Nagel 41, 8322 AX Urk
www.yachtelectronicsservice.nl
Schoen weer gemonteerd
De mast strijken met een kraan bij de Hurley 800
De Hurley 800 schepen zijn door Arne Borghegn ontworpen met een mast (lengte 10 mtr.) die los op het dak staat.
Dat is verplicht voor de categorie waar de Hurley 800 voor ontworpen is. Voor de veiligheid.
Als op zee een hoofdstag breekt en je mast gaat overboord en hij zit vast in de mastkoker,
dan trekt hij het dak stuk en is de boot niet meer waterdicht.
Om de mast te strijken hebben we dus een kraan nodig. Touwtje om de zaling, alles los en tillen maar.
Jammer dat de zalingen erg laag zitten en de mast topzwaar is. Houdt je hem vanonder dus niet goed
in bedwang, dan gaat hij er vandoor om het zo maar te zeggen, en veroorzaakt dan veel schade.
Oplossing 1:
Een RVS beugel op de mast, 1,20 mtr. boven de zaling met doorlopende bout door de mast, en een oog
aan de voorkant. Daar een 10 mm. dik lijntje (soort landvast) aan vast van 3 mtr. met een ruime lus voor de kraan (haak) , en
hijsen maar. Lijntje blijft permanent zitten. Je kunt er dan vanaf het dek net bij om het vast te zetten of de hijshaak los te maken.
Dus niet korter maken tenzij u heel lang bent. De mast hangt aldus lekker in evenwicht verticaal en je kunt alles op je gemak doen.
Maak de beugel wel zo glad mogelijk op de mast. In harde wind blijven er snel diverse lijntjes achter hangen.
Maar dat is een kwestie van uit proberen en oefening. De volgende foto`s laten zien hoe het lijntje er uit ziet en waar het vast zit.
Oplossing 2:
Maak een gewicht vast aan de onderzijde van de mast. Geschat gewicht 20 kg. B.v. een zak water van 20 ltr. of een jerrycan,
aan het oog van de fokkeloet in de onderste stand. Even uitproberen dus wat het beste is.
Oplossing 3:
De mast er niet af halen. Makkelijk, soms ook onafwendbaar maar niet verstandig. Alles in open weer in wind (`s-winters vooral)
en aluminium en staal gaat dan heel snel achteruit.
Gevolgen van oplossing 3: Geen onderhoud, geen smering lopende delen,
geen inspectie van de stagen, (check uw verzekering hiervoor. Er zijn verzekeringen die een vernieuwing van alle
verstaging om de 15 jaar vereisen), geen reiniging van de mast, geen wasbeurt van de lijnen die door de mast gaan.
Ze worden dan lekker stijf, geen controle van alle electronica boven in de mast.
B.v. windmeter/richting, verlichting rood/groen/wit, geen vervanging van de windex die door vogels is uitgeschakeld!
Oplossing 3: is dus niet erg bevoorderlijk voor een fijne vakantie, of een goede verkoopprijs.
Eind maart 2015 is er aan boord van onze Hurley 800
De “ Arion “
een AIS ontvangertje gemonteerd:
De
RX Carbon+
Dit verrassend kleine doosje heeft een VHF splitter ingebouwd (en wordt geleverd met coax verloop kabeltjes)
zodat er geen extra antenne gemonteerd hoeft te worden.
Installatie is in een half uurtje gepiept en het doosje past overal (in ons geval achter het schakelpaneel boven de kaartentafel.
Hier zit ook de plotter (een Garmin GPS421) in de 'binnen'positie (ik kan 'm echter ook buiten gebruiken)
Omdat ik vergeten was toen ik de plaatjes schoot de plotter op NMEA0183
HIGH SPEED
te zetten zodat ik nog geen overlay plaatje kan laten zien. Is inmiddels dat dus wel gebeurd. Zie onder de foto`s.
Nadat de “Garmin”GPS 421 kaartplotter op high speed NMEA 0183 was gezet, kwam de AIS informatie direct binnen.
De ontvanger start razensnel op (sneller dan de plotter)
De RX Cabon+ is voor ca. €300 bij de bekende discounters (b.v GeorgeKniest) te koop en heeft een Nederlandse
importeur met eventuele technische ondersteuning.
Het ontvangertje heeft een USB aansluiting om het kaartenprogramma op een PC te draaien.
Op naar de Bahama's !
RX-Carbon+
Bijdragen van Kees Schuurman van de “Lars”
Voor het begeleidend schrijven, klik hier
Dit is een aanzicht van een wandputting bij een Hurley 800 van 1998. De eigenaar meldt dat zijn dek omhoog wordt getrokken.
M.i. is dit een bedenkelijke constructie. Daar hij in het keukenkastje zit zal dit de stuurboord hoofdwandputting zijn waar twee stagen aan vast zitten.
Kennelijk is er dus aan stuurboord geen trekontlasting naar een lager gedeelte van de romp. En hoe is de bakboordkant?
Een kotterstag. Stormfok apart
zodat de rolfok/genua kan blijven
zitten bij zwaar weer.
Klik hier voor het hele verhaal met
bijbehorende foto`s in .pdf
Elektra & interieur
De webmaster ( Hurley 800 Quattro, bj. `84) is in de zomer van 2017 bezig geweest om het originele paneel, met de bos spaghettie erachter,
te vervangen. I.v.m. mijn ziekte hebben we niet gezeild dus maar wat anders te doen gezocht.
Dat betekende een nieuw instrumenten paneel ontwerpen en fabriceren, daarna een achtergrond maken met spannings rails en zekeringen
en daarna alles inbouwen en de complete bedrading omwerken.
E.e.a. is nu zo ongeveer gereed en ik laat u de foto`s zien hoe het is geworden. Het betreft een Originele Hurley 800, afgebouwd in Denemarken, en
geimporteerd door Holland Yachting in Harderwijk. Wij zijn de derde eigenaar en hebben hem in 1990 gekocht.
In die 27 jaar hebben we er erg veel aan verbeterd, vinden wij, en het is nog steeds een geweldig schip.
Met het fabriceren van de houten lijst heeft uw webmaster hulp gehad van een lid van onze club, nl. beepeebouw.nl
Door m`n ziekte was mijn eigen lijst ontwerp dus knudde en heeft B.P.Visser een nieuwe gemaakt.
Mocht u ooit timmerwerk aan uw schip willen laten doen, contact hem. info@beepeebouw.nl, www.beepeebouw.nl
Hij heeft zelf ook een Hurley 800 en deze compleet nieuw ingetimmerd. Foto`s ervan staan op de website.
Twee zitplaatsen tegenover de keuken aan de stuurboordkant! Kwestie van even zoeken. Het is lastig om de website
logisch (gebruiks vriendelijk) in te delen. Heeft u suggesties dan hoor ik die graag.
De hele exercitie heeft ongeveer 500,- gekost. Alle benodigde materialen zijn via internet besteld. Hierna volgt het lijstje van leveranciers:
*
Bouwmeester watersport B.V.
www.bouwmeesterwatersport.nl
Naamstickers
*
Scheepswinkel VAN MEER
www.scheepswinkelvanmeer.nl
Messing scharnieren
*
Easyparts Purmerend
www.easyparts.nl
Thermometer digitaal
*
BitsAndParts
www.BitsAndParts.eu
Schakelaar rocker snap-in aan/uit rond zwart m/bl. led
*
Kokkelink B.V. Den Haag
www.kokkelink.nl
Aluminium plaat voor instrumenten paneel
*
Haveman Edelmetaal
www.haveman-edelmetaal.nl
Zwart anodiseren aluminium instrumenten paneel
*
Vekto
www.vekto.nl
Zekering houders enz.
*
R & S Aalsmeer
www.rs-jachttechniek.nl
Spanningsrails en verdere aansluitmaterialen
*
Alibaba
www.alibaba.com
Dig. voltmeters
Verstaging type 800
Fokkeval
De Hurley 800 uit Denemarken heeft geen rolfok maar een vaste voorstag en dus zeilen met leuvers.
De fokkeval is een goede touwval met een 4 mm. staaldraad voorloper. Iets meer dan de lengte van de mast.
Daar zit dus de touwval aangesplitst. Dit is gedaan omdat de staaldraad niet rekt om het voorlijk van de fok strak te houden.
Dyneema was er nog niet denk ik.
Vanwege het comfort hebben de meeste bezitters deze voorstag inmiddels vervangen door een rolfok.
Wij dus ook. Bij het monteren van de rolfok (Furlex) is bovenin een valgeleider op de mast geplaatst om meedraaien van de val
om het zeil te voorkomen. Hier loopt nu dus de staaldraad voorloper doorheen als u deze niet vervangt door een touwval.
De installateur van het rolreef heeft er dus niets over gezegd, en wist dit ook niet, maar onlangs, na een jaar of 10?, kwamen
wij er achter, dat er een gleuf in de valgeleider was gesleten. Die was dus nagenoeg geheel door gesneden door die staaldraad.
Onze geleider ziet er ongeveer zo uit als het plaatje
en is denk ik van messing met een chrome laag aan
de buitenkant.
Moraal van het verhaal: geen staaldraad voorloper bij de installatie van een rolfok systeem.
De linker anode heeft bij de webmaster ca. 5 jaar op de schroef gezeten. Als uw anode
er ook zo uitziet, dient hij vervangen te worden. Deze heeft ca. 4 weken per jaar op zout
water gezeten, en de rest van het zomer seizoen op zoet water. In de winter maanden
staat de boot op de kant, binnen. Zojuist heb ik hem vervangen zoals op de rechter foto
te zien is. Het zelfde geldt voor een asanode zoals er vroeger opzat bij de 2-blads schroef.
zie plaatje links.
Bij mij was er geen verschil te zien in werking van beide.