Zeilplan & Interieur
SW-CIJFERS HURLEY’S
Van: Jan Karmelk
Verzonden: woensdag 8 juli 2009 9:16
Onderwerp: RE: sw cijfers
Ik ben in het bezit van een lijst met SW-cijfers uit 1999.
Na die datum zijn er geen nieuwe typen Hurley’s meer gebouwd, dus is hij voor onderlinge
wedstrijden heel goed bruikbaar.
Deze cijfers zijn ook beschikbaar op de website van het Watersportverbond.
Hurley 18 127
Hurley 20 (2 kiel) 124
Hurley 22 (1 kiel) 117
Hurley 22 (2 kiel) 128
Hurley 24/70 125
Hurley 27 123
Hurley 30 117
Hurley 700 119
Hurley 800 112
Het getal geeft aan hoeveel procent een schip langzamer of sneller is ten opzichte van een fictief
schip van 100 procent.
Een voorbeeld:
Een Hurley 800 legt een traject af in 2 uur 15 minuten.
Een Hurley 700 legt dit traject af in 2 uur 30 minuten.
De gecorrigeerde tijd voor de 800 is: 2:15*100%/112% = 2 uur 5 minuten.
De gecorrigeerde tijd voor de 700 is: 2:30*100%/119% = 2 uur 6 minuten.
De 700 is dus op handicap nipt verslagen in dit geval.
Ik hoop dat men hier wat aan heeft.
Groetjes, Jan Karmelk. Schipper Alcyone.
_______________________________________________________________________
Van: jokeenrob
Verzonden: wo 8-7-2009 9:44
Bedankt Jan,
Als de in het voorbeeld berekende 2 uur en 5 min. vervangen wordt door 2 uur en 0,5 min dan begin ik
het te begrijpen. Of doe ik iets fout ?
Iets anders is, hoe zit het dan met het gebruik van verschillende zeilen. Niet iedereen heeft een even
grote Genua; de één gebruikt een spinnaker de ander niet. Dat moet toch ook verrekend worden. Is
daar een correctieformule voor?
Date: Wed, 8 Jul 2009 10:17:24
From: dijk4837
Hierbij een antwoord op jouw vraag hoe het zit met gebruik van verschillende zeilen
Onderstaand tabel wordt bij ons toegepast bij de zomeravondwedstrijden.
Correctie spi. is maar 1,5 punt om het voeten van spi's te bevorderen. Correctie diepgang >1,70 heeft er mee te maken
dat deze schepen eigenlijk te diep steken voor het vaarwater en soms moeten omvaren.
De rating van een niet standaard boot wordt gecorrigeerd met de volgende correctiefactoren:
klapschroef -2
3-blads-schroef 1
rolreef genua/fok 1
grotere genua -1
Genua 2 ipv genua 1 0,5
Genua 3/ High Aspect ipv genua 1 1
rol grootzeil 1,5
andere diepgang -0.3 per 5 cm dieper, ophaalbare kiel 1,5
spi, halfwinder e.d. -1.5
vleugelkiel 1,5
diepgang >1,70 1
Reklame folder “Jachtbouw Eemhof” (Taal Duits)
Zeilplan Hurley 800 / 830
Hurley 1050
Theoretische maximum snelheid = 2,43 x de wortel uit de lengte van de waterlijn. (l.w.l. = 6,70 mtr.)
Komt dus uit op 6,3 kn./hr.
Op de Gps komen wij, de Quattro, met de motor op het max vermogen van 14 pk. 3600 rpm.
en een 3-blads vaste schroef, op 6,2 kn./hr. Bij windkracht 4 tegen en ca. 25 cm. golven.
Met voltuig, grootzeil en Genua II en 25 kn. bakstag wind (6 baufort), lopen we 7,0 kn.
(Met twee personen aan boord en vol beladen, water 100 ltr. en 40 ltr. diesel: 30 + 10 reserve)
Foto`s van de diverse interieurs van de Hurley
Kuipluik
H-800/830
H-700
Snelheid Hurley 800
Hurley 700
| 830 Design by naval architect “van Zijl” |
Diverse uitvoeringen van de Hurley 800/830 zoals aangeboden door
jachtbouw de “Eemhof”.
| 800 Design by Naval architect “Arne Borghegn” |
| Design in U.K. |
In het blad “Zeilen” NR.7 van juli 2016 is onderstaand artikel gewijdt aan de Hurley 800.
Daarin wordt de Hurley 800 het Archetype (geïdealiseerd oermodel) genoemd.
Klik op de foto voor de leesbare vergroting.
Folder van Holland Yachting
Folder van Yachtbouw Twenthe
Folder van een makelaar
Test Hurley 800 ANWB 1984
Test Hurley Waterkampioen 1987
Folder materiaal ter beschikking gesteld door Pedro Garrido, tijdens zijn zoektocht verkregen
naar een Hurley 800 in 2017.
Klik op de pdf om deze te openen.