Waarom een Hurley 800/830
De Hurley 800 is in 1978 ontworpen door Arne Borghegn (geb. 1943), Denemarken, waar Arne, met zijn zoon Arne Borg Fence, nog steeds een Scheeps ontwerpbureau heeft. De “Motiva” jachten. .
De bouwer was de STB-werf in HURUP, Regio Viborg, (Denemarken) De schepen werden gebouwd en verkocht onder de naam Junker 24 en 26, en een ons onbekend bedrijf importeerde ze toen in Nederland.
Later importeerde Holland Yachting uit Harderwijk de Hurley 800 met een 10 pk Bukh-motor. Die schepen zijn te herkennen aan de letters STB op het dekhuis nabij de mastvoet. Het kan zijn dat dat die importeur ze Hurley`s is gaan noemen omdat ze ook al de Hurley 700 vanuit Engeland verkochten. Dat was een mooie aanvulling op hun verkoop lijn.
In de eerste helft van 1988 werden er 5 polyester rompen vervaardigd door Vetus Mouldings (later Flevo Mouldings) te Emmeloord; Holland Yachting bouwde daarna de schepen verder af ? Ook was het toen mogelijk de Hurley 800 als bouwpakket of als casco te kopen en ter plaatse zelf af te bouwen.
Vanaf 1989 bouwde Jachtbouw Twente (Joop en Joke Jager) in Hengelo de schepen af na de ontvangst van de rompen. Later, in 1996, leverde Conyplex in Medenblik deze rompen. (ze zijn witter dan de originele Deense).
Standaard werden die schepen uitgevoerd met een Vetusmotor, maar als de opdrachtgever een Bukh, Yanmar, Volvo of ander merk er in wilde, dan kon dat ook. Daarnaast bracht Jachtbouw Twente de romp van de Contest 35 uit onder de naam Hurley 1050 als uitbreiding op hun jachtenlijn. Persoonlijk heeft de webmaster in Hengelo de bouwtekeningen hiervan gezien, en inmiddels is gebleken dat deze in 2001 ook gebouwd_  en verkocht is. Het is er echter bij 1 gebleven.
I.v.m. gezondheidsklachten stopte dhr. Jager (er was ook geen opvolger) het bedrijf en verkocht de mallen en de rechten op het gebruik van de naam. (van dit laatste hebben we echter geen bewijs)
Vanaf 2003 bouwt jachtbouw “de Eemhof” in Zeewolde de schepen en noemt het de Hurley 830. ( 2017. De “Eemhof is inmiddels gestopt met de bouw van de Hurley`s.)
In plaats van Conyplex leverde Harpol uit Midlum, Harlingen de rompen aan. Wanneer de laatste Hurley gemaakt en verkocht is, is onbekend. De eigenaar van de “Eemhof” zou onze website in hun brochures en website opnemen, doch dit is nooit gebeurd. Misschien dat de nieuwe website hier verandering in brengt.
Maar het begon met de Hurley 750
Dit is voor alsnog alle informatie die op internet te vinden is over de ontwerper en de eerste bouwer. Via email is aan het ontwerp bureau om meer informatie gevraagd doch tot op heden is daar geen reactie op gekomen. De webmaster blijft zoeken naar de hele geschiedenis van het begin en einde van de Hollandse/Deense Hurley`s.